23948sdkhjf

Dagligvarekoncern vil løfte dansk frugt og grønt gennem nyt initiativ

Dagrofa har i den seneste tid markeret sig i debatten om som en forkæmper for de trængte danske producenter af frugt og grønt.

Og nu tager man endnu et skridt for at fremme salget af danske frugt- og grøntvarer.

Det sker med initiativet ”Styrk Rødderne”, som skal sikre, at flere forbrugere vælger danske varer i butikkerne. Målet er at løfte andelen af dansk frugt og grønt med mindst 10 procent frem mod 2030. Initiativet er en del af koncernens overordnede strategi, Gro’27, og tager afsæt i et behov for at vende den udvikling, hvor danske producenter er under pres. 

Ifølge tal fra Madkulturen er 75 procent af grøntsager og 90 procent af frugten på de danske butikshylder i dag importeret, trods høj forbrugerpræference for danske produkter.

Det fortæller Dagrofa i en pressemeddelelse.

- Vi vil og skal vende udviklingen for produktionen og forbruget af dansk frugt og grønt i Danmark – ellers forsvinder det. Så i Dagrofa gør vi nu en ekstra indsats for, at flere kan og vil vælge den danske frugt og grønt. Det handler både om kvalitet, forsyningssikkerhed og om at støtte op om den danske fødevareproduktion. Med Styrk Rødderne tager vi et klart standpunkt for lokale varer og stærkere samarbejder med danske producenter, siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.

Initiativet bliver implementeret på tværs af Dagrofas fire detailkæder samt Dagrofa Foodservice og eksterne kunder. Fokus er blandt andet på bedre synlighed af danske varer, nye kampagnekoncepter og stærkere partnerskaber med udvalgte producenter. 

- Vi tror på, at vi sammen med vores leverandører og selvstændige købmænd kan skabe en positiv forandring, både i butikkerne og i den danske fødevarebranche som helhed. Når vi vælger dansk, styrker vi både avlerne med bedre vilkår, den lokale økonomi og den korte vej fra jord til bord, siger Pietrangeli.

Initiativet bygger videre på eksisterende koncepter som ”Danske Madskatte” i Meny og ”Danmark Dejligst” i Dagrofa Foodservice. Det lanceres i forbindelse med Den Nationale Grøntuge og det økologiske EU-topmøde Organic Summit i København.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106